CRIMETIME / Kurzfristig orientiertes Denken („short-term mindsets“) und Kriminalität

CRIMETIME / Kurzfristig orientiertes Denken („short-term mindsets“) und Kriminalität

Warum begehen manche Menschen eher eine Straftat als andere? Die Antworten auf diese zentrale Frage der Krimi­no­logie lassen sich zwei Hauptströmungen zuordnen. Persönlichkeitsorientierte Sichtweisen argumentieren, dass stabile Faktoren innerhalb des Individuums, wie z. B. mangelnde Selbstkontrolle, die Ursache für kriminelles Ver­hal­ten sind. Soziogene Perspektiven hingegen legen das Augenmerk auf Faktoren außerhalb des Individuums und stellen Umweltbedingungen als Hauptursachen für Kriminalität heraus, z.B. „raue“ Wohngegenden, Arbeits­losig­keit der Eltern und Gleichaltrige, die sich nicht normenkonform verhalten. Trotz umfangreicher empirischer Stützung beider Sichtweisen ist bisher kaum ein konstruktiver Dialog zwischen den beiden theoretischen Strö­mun­gen zustande gekommen.
Das ERC-finanzierte Projekt CRIMETIME (ERC Consolidator Grant 772911) soll diese Lücke schließen. Dazu skiz­zie­ren und testen wir eine neue Perspektive, die beide Strömungen integriert. Sie basiert auf der Idee, dass kurz­fristig orientiertes Denken („short-term mindsets“) kriminelles Verhalten begünstigt. Wir überprüfen diese These mit einer Kombination aus Längsschnittforschung und verhaltenswissenschaftlichen Feldexperimenten. Zudem soll spezi­fi­ziert werden, wie sowohl individuelle Neigungen als auch soziogene Variablen ein solches Denken fördern können.
Die Studie zielt nicht nur darauf ab, die derzeitige theoretische Lücke in der Kriminologie zu schließen und die Grund­lage für ein integratives Paradigma zu schaffen, sondern geht noch einen Schritt weiter, indem es die ge­won­nen­en Erkenntnisse für eine verhaltensorientierte Intervention zur Kriminalitätsreduktion verwendet: Um Straf­tätern eine zukunftsorientiertere Denkweise zu vermitteln, soll Virtual-Reality-Technologie (VR) in Kombi­na­tion mit einer Smartphone-App eingesetzt werden. Das Ziel ist demnach nicht nur, unser Verständnis von Kriminalität zu verbes­sern, sondern auch eine Vorlage für eine skalierbare und evidenzbasierte Intervention zu deren Reduk­tion zu liefern.

 

Forschungsergebnisse: Zwei Dissertationen, wissenschaftliche Artikel, eine Monographie, mehrere Konferenz­beiträge, eine Smartphone-Anwendung, eine virtuelle Umgebung
Projektsprache Englisch
Foto: Jaanus Jagomägi/Unsplash

 


Ausgewählte Publikationen

Jean-Louis Van Gelder, Margit Averdjk, Denis Ribeaud, and Manuel Eisner, "Sanctions, short‐term mindsets, and delinquency: Reverse causality in a sample of high school youth," Legal and Criminological Psychology (2020).
Liza J. M. Cornet and Jean-Louis Van Gelder, "Virtual reality: a use case for criminal justice practice," Psychology, Crime & Law (2020).

 

Podcast

Short-Term Mindsets and the Victim-Offender Overlap

Guest: Sebastian Kübel • 11/2021
In this episode Christopher Murphy talks with Sebastian Kübel about results from the CRIME­TIME project, touching in particular on the role that short-term mindsets have on the victim-offender overlap.

 

 

Team Mem­bers & Pro­jects

  • Jean-Louis van Gel­der (PI)

  • Job van der Schalk – se­ni­or re­se­ar­cher & Li­za Cor­net – post­doc
    Re­se­arch shows that de­lin­quent be­ha­vi­or is stron­gly cha­rac­te­ri­zed by short­sigh­ted­ness. Of­fen­ders tend to over­esti­ma­te the mo­re di­rect be­ne­fits of be­ha­vi­or, whi­le the long-term con­se­quences are of­ten un­de­re­sti­ma­ted. One of the as­s­ump­ti­ons in this re­se­arch pro­ject is that by strengt­he­ning fu­ture-ori­en­ted thin­king and ac­ting, de­lin­quent be­ha­vi­or can be re­du­ced. Exis­ting ju­di­ci­al in­ter­ven­ti­ons al­rea­dy re­spond to this idea, but re­se­arch shows that most be­ha­vi­oral in­ter­ven­ti­ons ha­ve li­mi­ted suc­cess in re­du­cing de­lin­quent be­ha­vi­or. De­par­ting from pre­vious at­t­empts to in­still a ‘long-term mind­set’, in the cur­rent in­ter­ven­ti­on young of­fen­der and stu­dent samp­les will be con­fron­ted with a vi­vid ver­si­on of their ‘fu­ture self’. Pre­vious re­se­arch has shown that in­ter­ac­ti­on with a vi­vid ver­si­on of the fu­ture self can po­si­tive­ly in­flu­ence be­ha­vi­or in the he­re and now. The in­ter­ven­ti­on being de­ve­lo­ped con­sists of two parts: a vir­tu­al rea­li­ty in­ter­ven­ti­on in which par­ti­ci­pants in­ter­act with and em­bo­dy their fu­ture self in vir­tu­al rea­li­ty, and a smart­pho­ne ap­p­li­ca­ti­on in which par­ti­ci­pants in­ter­act with their fu­ture self.

  • Jes­si­ca Deit­zer – post­doc
    Harsh and un­pre­dic­ta­ble en­vi­ron­ments are lin­ked to ne­ga­ti­ve out­co­mes, in­clu­ding cri­me. Short-term mind­sets are of­ten view­ed as an ir­ra­tio­nal de­fi­cit; yet, in harsh and un­pre­dic­ta­ble en­vi­ron­ments whe­re the fu­ture is seen as less sta­ble and gua­ran­teed, in­di­vi­du­als may opt to fo­cus on the pre­sent. Im­pul­si­ve or ris­ky ac­ti­on can be ad­ap­ti­ve in such en­vi­ron­ments and it is no lon­ger ra­tio­nal to de­li­be­ra­te ba­sed on long-term re­wards and costs if in­di­vi­du­als see their fu­ture as short, ho­pe­less, or out of their con­trol. So-cal­led un­pre­dic­ta­bi­li­ty sche­mas may act as me­dia­tor of the as­so­cia­ti­on of harsh and un­pre­dic­ta­ble en­vi­ron­ments with short-term mind­sets and/or of­fen­ding. In this pro­ject, I em­ploy lon­gi­tu­di­nal da­ta col­lec­ted from Z-Pro­so and PRO­SPER Peers to in­ves­ti­ga­te whe­ther harsh and un­pre­dic­ta­ble en­vi­ron­ments are as­so­cia­ted through un­pre­dic­ta­bi­li­ty sche­mas with short-term mind­sets, then cri­me.

  • Ben­ja­min Gan­schow – PhD-stu­dent
    My pro­ject fo­cu­ses on hel­ping young peo­ple ma­ke mo­re fu­ture-ori­en­ted de­ci­si­ons through fee­ling mo­re connec­ted to who they want to be­co­me – their fu­ture self. This pro­ject ex­plo­res how we con­struct this connec­ti­on to our fu­ture sel­ves in ado­le­scence through ana­ly­zing lon­gi­tu­di­nal da­ta, but al­so how it can be im­pro­ved through in­ter­ven­tions. We at­t­empt to im­pro­ve this connec­ti­on through ap­p­ly­ing clas­sic per­spec­ti­ve ta­king and men­tal con­tras­ting stra­te­gies, but al­so in com­bi­na­ti­on with vir­tu­al rea­li­ty and age-mor­phing soft­wa­re. Vir­tu­al rea­li­ty may help du­ring per­spec­ti­ve ta­king as it can trans­port the per­son in the bo­dy, and pos­si­b­ly the mind, of their fu­ture self.

  • Se­bas­ti­an Kü­bel – PhD-stu­dent
    Pri­or re­se­arch has found that vic­tims and of­fen­ders sha­re a num­ber of cha­rac­te­ri­stics and in fact are of­ten one and the sa­me per­son. That is, vic­tims are mo­re li­ke­ly to of­fend, and of­fen­ders ha­ve a hig­her pro­pen­si­ty to get vic­ti­mi­zed. My pro­ject ex­ami­nes how short-term mind­sets might ac­count for this re­la­ti­on­ship. Pre­vious re­se­arch has shown short-term mind­sets to pre­dict not on­ly cri­me but al­so to be re­la­ted to vic­ti­mi­za­ti­on. In my pro­ject, I ap­p­ly a cau­sal per­spec­ti­ve to the vic­tim-of­fen­der over­lap and ex­ami­ne the hy­po­the­sis that being vic­ti­mi­zed is an aver­si­ve event that re­in­forces short-sigh­ted­ness and, as a re­sult, may al­so lead to in­cre­a­sed de­lin­quen­cy. The pro­ject uses da­ta from the Zu­rich pro­ject on the So­ci­al De­ve­lop­ment of Child­ren and Youths.


    Ex­ter­nal Col­la­bo­ra­tors

    Wil­lem Fran­ken­huis – Ut­recht Uni­ver­si­ty/MPI-CSL

    Mar­git Aver­di­jk – UZH

    Ma­nu­el Eis­ner – Cam­bridge Uni­ver­si­ty/UZH

    De­nis Ri­be­aud – UZH

    Aniek Sie­zen­ga – Lei­den Uni­ver­si­ty

    Mag­gie Webb – Ge­or­ge Ma­son Uni­ver­si­ty (Wa­shing­ton D. C.)

    Hal Hers­h­field – UCLA

    Rei­nout de Vries – VU Uni­ver­si­ty

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